BOCZNICE.EU
Forum dyskusyjne dla cz³onków galerii i sympatyków kolejnictwa
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Lokomotywa elektryczna serii ET21

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BOCZNICE.EU Strona G³ówna -> Dzia³ techniczny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Peter



Do³±czy³: 25 Gru 2008
Posty: 118
Sk±d: Gliwice, obecnie Niemcy

PostWys³any: 28 Lut 2009,9:00    Temat postu: Lokomotywa elektryczna serii ET21 Odpowiedz z cytatem

Krótki opis lokomotywy ET21

Lokomotywa elektryczna serii ET21 (3E) zosta³a wyprodukowana w zak³adach „Pafawag“ we Wroc³awiu. Pierwsze lokomotywy opu¶ci³y zak³ady w 1957 roku. Czê¶æ mechaniczna zosta³a zaprojektowana przez biuro konstrukcyjne w Poznaniu, natomiast czê¶æ elektryczna wzorowana jest na aparaturze lokomotywy by³ej ZSRR serii W³22. Lokomotywa przeznaczona jest do prowadzenia poci±gów towarowych o ciê¿arze 2500 t po terenie równinnym z szybko¶ci± 70km/godz, oraz poci±gów
pasa¿erskich o ciê¿arze 650 t z szybko¶ci± 100km/godz. Lokomotywa przystosowana jest do ogrzewania elektrycznego poci±gów pasa¿erskich.

Kod:

Dane techniczne:
Uk³ad osi                 Co` Co`
D³ugo¶æ                   16820mm
Ciê¿ar                      114 t
Nacisk na o¶            19 t
Moc godzinna         2400kW
Moc ci±g³a              1860kW


Obwód g³ówny


Znaczenie symboli na schemacie:
SU-stycznik uziemiaj±cy
OP1-OP2-od³±czniki pantografów
OG-od³±cznik g³ówny
WS-wy³±cznik szybki
PR-przeka¼nik ró¿nicowy
SL1-SL6-styczniki liniowe
SG1-SG14-styczniki wa³u grupowego
OS1-2, 3, 4, 5-6-od³±czniki silników trakcyjnych
PN1-2, 3, 4, 5-6-przeka¼niki nadmiarowe silników trakcyjnych
N-nawrotnik
BJ1- 2, 3, 4, 5-6- boczniki indukcyjne
SR1-SR12-styczniki oporowe
SP1-SP12 -styczniki bocznikowania
R11-R16-opory rozruchowe
R21-R24-opory rozruchowe
R31-R35-opory rozruchowe
S1, S2, S3, S4, S5, S6-silniki trakcyjne
OZ-odgromnik zaworowy
K-odgromnik kondensatorowy
*****
Opis obwodu g³ównego

Jazda szeregowa (od poz. 1 do poz. 16)

Przep³yw pr±du w obwodzie g³ównym na 1-szej pozycji nastawnika jazdy jest nastêpuj±cy:
z przewodu jezdnego poprzez pantografy A lub B, od³±czniki pantografów OP1-OP2, od³±cznik obwodu g³ównego OG, przewód P3, zamkniêty wy³±cznik szybki WS, przewód PR1, pierwotna cewka przeka¼nika ró¿nicowego PR, przewód SL, zamkniête styczniki liniowe SL2-SL1, grupa oporów rozruchowych od R11 do R16, zamkniêty stycznik grupowy SG11, przewód SL6, zamkniêty stycznik liniowy SL6, grupa oporów rozruchowych od R21 do R24, przewód R24, zamkniêty stycznik grupowy SG13, przewód SL4, zamkniêty stycznik liniowy SL4, grupa oporów rozruchowych od R31 do R35, za³±czony od³±cznik no¿owy silników
1 i 2 (OS1-2), cewka przeka¼nika nadmiarowego silników trakcyjnych PN1-2, uzwojenie wirnika silnika 1-go z A1 na H1, uzwojenie wirnika silnika 2-go z A2 na H2, styki nawrotnika N, uzwojenie szeregowe
silników 1 i 2 z F1 na E1 i z F2 na E2, styki nawrotnika N, zamkniêty od³±cznik no¿owy silników 1 i 2, przewód SG1, zamkniêty stycznik grupowy SG2, przewód SG2, za³±czony od³±cznik silnika 3-go (OS3), cewka przeka¼nika nadmiarowego silnika 3-go (PN3), uzwojenie wirnika silnika 3-go z A3 na H3, zamkniête styki nawrotnika N, uzwojenie szeregowe silnika 3-go z F3 na E3, zamkniête styki nawrotnika N, przewód N2, za³±czony od³±cznik no¿owy silnika 3-go (OS3), przewód SG7, zamkniêty stycznik grupowy SG6, za³±czony od³±cznik no¿owy silnika 4-go (OS4), przeka¼nik nadmiarowy silnika 4-go PN4, uzwojenie wirnika silnika 4-go z A4 na H4, zamkniête styki nawrotnika N, uzwojenie szeregowe silnika 4-go z F4 na E4, zamkniête styki nawrotnika N, przewód N3, za³±czony od³±cznik silnika 4-go (OS4), przewód SG8, zamkniêty stycznik grupowy SG9, przewód SG9, za³±czony od³±cznik no¿owy dla silników 5 i 6 (OS5-6), cewka przeka¼nika nadmiarowego silników 5 i 6 (PN5-6), uzwojenie wirnika silnika 5-go z A5 naH5, uzwojenie wirnika silnika 6-go z A6 na H6, zamkniête styki nawrotnika N, uzwojenie szeregowe silników 5 i 6 z F5 na E5 i F6 na E6, zamkniête styki nawrotnika N, przewód N4, za³±czony od³±cznik no¿owy silników 5 i 6 (OS 5-6), przewód BA1, bocznik amperomierzy dla silników 5 i6, przewód PR2, druga cewka przeka¼nika ró¿nicowego PR, zaciski pomiarowe do ZN poprzez szczotkê uszyniaj±ca, o¶ zestawu ko³owego i do szyny.

Jazda szeregowo-równoleg³a (od poz. 17 do poz. 27)

Na pozycji 17-tej zostaje przesterowany wa³ grupowy na pozycjê szeregowo-równoleg³±, co spowoduje otwarcie styczników grupowych SG6 i SG13 i zamkniêcie styczników grupowych SG4, SG5, SG7 i SG14.
Nast±pi otwarcie styczników oporowych SR11 do SR 12 z wyj±tkiem SR6. Utworz± siê dwie ga³êzie równoleg³e przep³ywu pr±du do silników trakcyjnych 1-2-3 i 4-5-6.

I odga³êzienie.
Styczniki liniowe SL1 i SL2, opory rozruchowe od R11 do R15, zamkniêty stycznik SR6, zamkniêty stycznik grupowy SG11, zamkniêty stycznik liniowy SL6, opory rozruchowe od R21 do R24, zamkniêty stycznik grupowy SG14, przewód R35, zamkniêty stycznik grupowy SG4 i SG5, od³±cznik silnika 4-go (OS4), przeka¼nik nadmiarowy silnika 4-go PN4, wirnik silnika 4-go z A4 na H4, styki nawrotnika N, uzwojenie szeregowe silnika 4-go z F4 na E4, styki nawrotnika N, od³±cznik silnika 4-go (OS4), zamkniêty stycznik grupowy SG9, od³±cznik silnika 5-go i 6-go (OS5-6), przeka¼nik nadmiarowy silnika 5-go i 6-go, wirnik silnika 5-go i 6-go, styki nawrotnika N, uzwojenie szeregowe silnika 5-go i 6-go z F5 na E5 i F6 na E6, styki nawrotnika N, od³±cznik silnika 5-go i 6-go (OS5-6), bocznik amperomierzy BA1, przewód PR2, druga cewka przeka¼nika ró¿nicowego PR i do ZN.

II odga³êzienie.
Styczniki liniowe SL3 i SL4, opory rozruchowe od R31 do R35, od³±cznik silnika 1-go i 2-go (OS1-2), przeka¼nik nadmiarowy silnika 1-go i 2-go PN 1-2, uzwojenie wirnika silnika 1-go z A1 na H1 i silnika 2-go z A2 na H2,
styki nawrotnika N, uzwojenie szeregowe silnika 1-go z F1 na E1 i silnika 2-go z F2 naE2, styki nawrotnika, od³±cznik silnika 1-go i 2-go (OS1-2), stycznik grupowy SG2, od³±cznik silnika 3-go (OS3), przeka¼nik nadmiarowy silnika 3-go, uzwojenie wirnika 3-go z A3 na H3, styki nawrotnika N, uzwojenie szeregowe silnika 3-go z F3 na E3, styki nawrotnika N, od³±cznik silnika 3-go (OS3), stycznik grupowy SG7, bocznik amperomierzy BA, przewód PR2, druga cewka przeka¼nika ró¿nicowego PR i do ZN.
Obie grupy silników i oporów rozruchowych po³±czone s± ze sob± w uk³ad szeregowo-równoleg³y przewodem R35.

Jazda równoleg³a (od poz. 28 do poz. 36)
Po przestawieniu nastawnika jazdy na pozycjê 28 wa³ grupowy przesteruje siê na pozycjê równoleg³±, co spowoduje otwarcie siê styczników grupowych SG2, SG4, SG5, SG7, SG9, SG11, SG13 i zamkniêcie siê styczników grupowych SG1, SG3, SG6, SG8, SG10, SG12 i SG14.
Utworzy³y siê trzy ga³êzie równoleg³e po 2 silniki po³±czone szeregowo: 1 i 2, 3 i 4, 5 i 6.
I odga³êzienie (silnik 1 i 2)
Zamkniête styczniki liniowe SL3 i SL4, grupa oporów rozruchowych od R31 do R35, od³±cznik silników trakcyjnych silnika 1-go i 2-go (OS1-2), przeka¼nik nadmiarowy silnika 1-go i 2-go PN1-2, wirnik silnika 1-go i 2-go, styki nawrotnika N, uzwojenie szeregowe silnika 1-go z F1 na E1 i silnika 2-go z F2 na E2, styki nawrotnika N, od³±cznik silnika 1-go i 2-go (OS1-2), zamkniêty stycznik grupowy SG1, bocznik amperomierzy przewód PR2, druga cewka przeka¼nika ró¿nicowego PR i do ZN.
II odga³êzienie (silnik 3 i 4)
Zamkniête styczniki liniowe SL5 i SL6, grupa oporów rozruchowych od R21 do R24, zamkniêty stycznik grupowy SG14, przewód R35, zamkniêty stycznik grupowy SG3, od³±cznik silnika trakcyjnego 3-go (OS3), przeka¼nik nadmiarowy silnika 3-go PN3, uzwojenie wirnika silnika 3-go, styki nawrotnika N, od³±cznik silnika 3-go (OS3), zamkniêty stycznik grupowy SG6, od³±cznik silnika 4-go (OS4), przeka¼nik nadmiarowy silnika 4-go PN4, wirnik silnika 4-go, styki nawrotnika N, uzwojenie szeregowe silnika 4-go z F4 na E4, styki nawrotnika N, od³±cznik silnika 4-go (OS4), zamkniêty stycznik grupowy SG8, bocznik amperomierzy,
przewód PR2, druga cewka przeka¼nika ró¿nicowego PR i do ZN.
III odga³êzienie (silnik 5 i 6)
Zamkniête styczniki liniowe SL1 i SL2, grupa oporów rozruchowych od R11 do R14, zamkniêty stycznik SR7, zamkniêty stycznik grupowy SG12 i SG10, od³±cznik silnika trakcyjnego 5-go i 6-go (OS5-6), wirnik silnika 5-go i 6-go, styki nawrotnika N, uzwojenie szeregowe silnika 5-go z F5 na E5 i 6-go z F6 na E6, styki nawrotnika N, od³±cznik silnika 5-go i 6-go (OS5-6), bocznik amperomierzy, przewód PR2, druga cewka przeka¼nika ró¿nicowego PR i do ZN.

Uk³ad bocznikowania silników trakcyjnych.
W uk³ad bocznikowania w³±czone s± opory omowe i indukcyjne, oraz 12 styczników bocznikowania od SP1 do SP12.
Bocznik I.
Zamykaj± siê styczniki SP1, SP2, SP3 i SP4 (76% wzbudzenia)
Bocznik II.
Zamykaj± siê styczniki SP5, SP6, SP7 i SP8 (60% wzbudzenia)
Bocznik III.
Zamykaj± siê styczniki SP9, SP10, SP11 i SP12 (50% wzbudzenia)

Jazda awaryjna przy uszkodzonych silnikach.
Jazda awaryjna odbywa siê zawsze od pozycji 17 (po³±czenie szeregowo-równoleg³e)
Od³±czony silnik 1 i 2-lokomotywa rusza silnikami 4, 5i 6.
Od³±czony silnik 3-lokomotywa rusza silnikami 4, 5 i 6.
Od³±czony silnik 4-lokomotywa rusza silnikami 1, 2 i 3.
Od³±czony silnik 5 i 6-lokomotywa rusza silnikami 1, 2 i 3.
Przy od³±czeniu silników 4 i 5 jazda jest niemo¿liwa.

******
Schemat obwodów pomocniczych wysokiego napiêcia


Znaczenie symboli na schemacie:
OP1 i OP2 – od³±czniki pantografów
OZ - odgromnik zaworowy
K -kondensator
OG - od³±cznik g³ówny
OOP - od³±cznik obwodów pomocniczych
WS - wy³±cznik szybki
SGP - stycznik grzania poci±gu
PNGP - przeka¼nik nadmiarowy grzania poci±gu (200A)
NS1 i NS2 - przeka¼nik nadmiarowy silnika sprê¿arek (40A)
NW1 i NW2 - przeka¼nik nadmiarowy silników wentylatorów (60A)
SS1 i SS2 - stycznik sprê¿arek
SW1 i SW2 – stycznik wentylatorów
3A,5A,15A,20A-bezpieczniki topikowe
V - woltomierze
DN - dzielnik napiêæ
GKA i GKB - styczniki grzania kabin
S1 i S2 - wirniki silników sprê¿arek
W1 i W2 - wirniki silników wentylatorów
E i F - uzwojenie stojanów silników sprê¿arek i wentylatorów
G1- G6 - grzejniki kabin

Opis dzia³ania obwodów pomocniczych wysokiego napiêcia

Obwód woltomierzy V
Pantograf A lub B, przewód P1 i P2, zamkniêty OP1 i OP2, od³±cznik g³ówny OG, przewód P3, bezpiecznik 3A, przewód RW, opory omowe dzielnika napiêæ R i do ZN.

Obwód przeka¼nika zanikowo-napiêciowego PZN
Od pantografów do przewodu RW obwód jest identyczny jak dla woltomierzy V, z przewodu RW, bezpiecznik 3A do cewki przeka¼nika zanikowo-napiêciowego PZN. Przy spadku napiêcia w sieci jezdnej do 1800 V sprê¿yna przeka¼nika zanikowo-napiêciowego pokona strumieñ magnetyczny cewki, przeka¼nik otworzy siê i nast±pi zanik sterowania (nie ma jazdy). Gdy napiêcie w sieci jezdnej osi±gnie 2200V to strumieñ magnetyczny cewki pokona sprê¿ynê i przeka¼nik siê zamknie.

Obwód grzania poci±gu
Od pantografów do przewodu P3, zamkniêty styk g³ówny wy³±cznika szybkiego WS, przewód PR1, cewka przeka¼nika nadmiarowego grzania poci±gu PNGP, stycznik grzania poci±gu SGP, przewód OP1 i gniazda
grzania poci±gu na czo³ownicach lokomotywy.

Obwód grzania kabin
Od pantografów, od³±cznik g³ówny OG, zamkniêty styk g³ówny wy³±cznika szybkiego WS, przewód PR1, od³±cznik obwodów pomocniczych OOP, bezpiecznik 5A, przewód G, zamkniête styczniki grzania kabin GKA lub GKB, po³±czone szeregowo grzejniki G i do ZN. Dla kabiny A - G1, G2, G3 i G4. Dla kabiny B - G5, G6, G3 i G4.

Obwód silników sprê¿arek
Od pantografów do od³±cznika obwodów pomocniczych OOP, obwód jest identyczny jak dla grzania kabin, nastêpnie poprzez bezpiecznik 15A, przewód S1 (sprê¿arka 1), przewód S2 (sprê¿arka 2) zamkniêty
stycznik sprê¿arki SS1 (sprê¿arka 1), zamkniêty stycznik sprê¿arki SS2 (sprê¿arka 2), przewód NS1 (sprê¿arka1) przewód NS2 (sprê¿arka2), cewki przeka¼ników nadmiarowych sprê¿arek NS1 i NS2, przewody RS1 i RS2, 40 omowe opory, przewody AS1 i AS2, uzwojenie wirników silnika S1 i S2, uzwojenie stojanów silników S1i S2 (z E na F) i do ZN.

Obwody silników wentylatorów silników trakcyjnych.
Od pantografów do od³±cznika obwodów pomocniczych OOP, obwód identyczny z obwodem sprê¿arek, nastêpnie przez bezpieczniki 20A, przewód W1 i W2, zamkniête styczniki SW1 i SW2, przewody NW1 i NW2
cewki przeka¼ników nadmiarowych NW1 i NW2, przewody RW1 i RW2, 28 omowe opory, przewody AW1 i AW2, uzwojenia wirników silników W1 i W2, uzwojenie stojanów silników W1 i W2 (z E na F) i do ZN.

*******
Budowa i dzia³anie wy³±cznika szybkiego WS.


Oznaczenia na schemacie:

CT -cewka trzymaj±ca
CD -cewka demagnesuj±ca
RZ -ruchoma zwora ze stykiem ruchomym SR
CG -cewki gasikowe ze stykiem sta³ym SS
Sp -dwie sprê¿yny otwieraj±ce
CN -cylinder z t³oczkiem
PWS-przeka¿nik pomocniczy dla WS
Ep -elektropneumatyczny zawór (cewka za³aczaj±ca)
RM -rdzeñ magnetyczny

Dzia³anie wy³±cznika WS – zamykanie.
Aby za³±czyæ wy³±cznik szybki WS, nale¿y za³±czyæ wy³±cznik d¼wigienkowy WS na pulpicie, przez co cewka trzymaj±ca CT otrzymuje zasilanie pr±dowe, wytwarzaj±c strumieñ magnetyczny w rdzeniu RM. Warunkiem zasilania cewki CT z przewodu 34 s± odblokowane: przeka¼niki nadmiarowe PN, przeka¼nik ró¿nicowy PR i przeka¼nik grzania poci±gu PGP. Je¿eli maszynista da "odblokuj" wy³±cznikiem d¼wigienkowym OWS na pulpicie, to zasili cewkê przeka¼nika PWS z przewodu 28 poprzez zwarte styki pomocnicze WS. Przeka¼nik PWS podci±gnie kotwicê i zamknie 2 pary styków, daj±c ZN dla zaworu Ep. Druga para styków daje obwód utrzymuj±cy dla PWS. Zawór Ep zadzia³a i wpu¶ci powietrze do cylindra CN. T³ok przesuwa ruchom± zworê RZ razem ze stykiem ruchomym SR do elektromagnesu rdzenia RM. Rdzeñ RM przychwyci ruchom± zworê RZ, ale wy³±cznik szybki WS jeszcze nie jest zamkniêty. Po zwolnieniu w³±cznika d¼wigienkowego OWS powietrze uchodzi z cylindra CN, a sprê¿yny wy³±czaj±ce Sp pod wp³ywem naci±gu i punktu oparcia, spowoduj± obrót ramienia styku ruchomego SR i zamkniêcie styków g³ównych WS.
Otwarcie wy³±cznika szybkiego WS nast±pi je¿eli cewka trzymaj±ca CT straci zasilanie, wtedy sprê¿yny Sp odci±gn± styk ruchomy SR od styku sta³ego SS.
Je¿eli przez cewkê demagnesuj±c± CD pop³ynie wiêkszy pr±d od nastawionego (1300 A) to nast±pi os³abienie pola magnetycznego cewki trzymaj±cej CT i sprê¿yny otwieraj±ce Sp odci±gn± styk ruchomy SR od styku sta³ego SS.
Wy³±cznik szybki otwiera siê równie¿ po wy³±czeniu w³±cznika WS na pulpicie, po zablokowaniu przeka¼ników nadmiarowych PN, przeka¼nika ró¿nicowego PR, przeka¼nika nadmiarowego grzania poci±gu PGP, po przyci¶niêciu ga³ki awaryjnej APA lub APB i po wy³±czeniu wy³±cznika ci¶nieniowego pantografu WCPA lub WCPB. Wszystkie te urz±dzenia powoduj± przerwanie obwodu zasilaj±cego cewki trzymaj±cej CT a sprê¿yny otwieraj±ce Sp odci±gn± styk ruchomy SR od styku sta³ego SS i spowoduj± otwarcie wy³±cznika WS.
*****
Tabela zamykania styczników


Ostatnio zmieniony przez Peter dnia 07 Mar 2009,21:26, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Peter



Do³±czy³: 25 Gru 2008
Posty: 118
Sk±d: Gliwice, obecnie Niemcy

PostWys³any: 07 Mar 2009,20:38    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Oto nast±pi³ ci±g dalszy Smile
______________________



Obwody rozrz±du niskiego napiêcia (WS, sprê¿arki, wentylatory, pantografy, ogrzewanie i odbloki).

Znaczenie symboli na schemacie.

OP -wy³±cznik obwodów pomocniczych (na pulpicie w kabinie)
WS -wy³±cznik w³±cznika szybkiego (na pulpicie w kabinie)
OWS -wy³±cznik odblokowania w³±cznika szybkiego (na pulpicie w kabinie)
PAP - wy³±cznik pantografu A „pantograf podniesiony” (na pulpicie w kabinie)
PAB - „ „ B „ „ „
PAO - wy³±cznik pantografu A „pantograf opuszczony“ (na pulpicie w kabinie)
PBO - „ „ B „ „ „
W - wy³±cznik wentylatorów (na pulpicie w kabinie)
OW - wy³±cznik odbloku przeka¼ników nadmiarowych wentylatorów (na pulpicie w kabinie)
SA - wy³±cznik sprê¿arki A (na pulpicie w kabinie)
SB - „ „ B „
OS - wy³±cznik odbloku przeka¼ników nadmiarowych sprê¿arek (na pulpicie w kabinie)
GK - wy³±cznik grzania kabin (na pulpicie w kabinie)
GP - wy³±cznik grzania poci±gu (na pulpicie w kabinie)
OGP - wy³±cznik odbloku przeka¼nika nadmiarowego grzania poci±gu (na pulpicie w kabinie)
APA - awaryjny przycisk opuszczenia pantografu w kabinie A
APB - „ „ „ „ „ B
NJ - styki nastawnika jazdy w pozycji 0.
WCPA - styki wy³±cznika ci¶nieniowego pantografu A
WCPB - „ „ „ „ B
PN1-6 - styki pomocnicze bierne przeka¼ników nadmiarowych silników trakcyjnych
PR - styki pomocnicze przeka¼nika ró¿nicowego
PNGP - styki pomocnicze przeka¼nika nadmiarowego grzania poci±gu
OW1 - cewka odbloku przeka¼nika nadmiarowego wentylatora NW1
OW2 - „ „ „ „ „ NW2
OS1 - cewka odbloku przeka¼nika nadmiarowego sprê¿arki NS1
OS2 - „ „ „ „ „ NS2
NS1 - styki pomocnicze przeka¼nika nadmiarowego sprê¿arki S1
NS2 - „ „ „ „ „ S2
NW1 - styki pomocnicze przeka¼nika nadmiarowego wentylatora W1
NW2 - „ „ „ „ „ W2
DWN - wy³±cznik krañcowy przy drzwiach szafy wysokiego napiêcia


Obwód sterowania pantografów PA i PB.
Obwód wygl±da nastêpuj±co: z baterii akumulatorów przez od³±cznik no¿owy ON,przewód 100, bezpiecznik obwodów pomocniczych 10A, przewód 50, za³±czony wy³±cznik OP (obwody pomocnicze na pulpicie kabiny, przewód 51, zwarte styki blokady szafy wysokiego napiêcia DWN, przewód 70, wy³±cznik impulsowy pantografu PAP (pantograf A podniesiony), przewód 71 (dla pantografu A), lub przewód 70, wy³±cznik
impulsowy PAB (pantograf B podniesiony), przewód 79 (dla pantografu B). Przewody 71 i 79 zasilaj± cewki zaworów PAP i PBP które umo¿liwiaj± przep³yw powietrza do cylindrów pantografowych.
Chc±c opu¶ciæ pantografy dajemy impuls wy³±cznikiem PAO i PBO (z przewodu 51 na 81 dla pantografu A, z przewodu 51 na 80 dla pantografu B) zasilaj±c cewki zaworów PAO i PBO.
Zawory trac± zasilanie, powietrze uchodzi z cylindrów pantografowych a sprê¿yny ¶rodkowe pantografów opuszcz± pantografy.

Obwody styczników sprê¿arek S1 i S2.
Obwód od baterii akumulatorów do wy³±cznika OP (obwody pomocnicze) taki sam jak obwód pantografów, nastêpnie przewód 51, zwarte styki wy³±cznika ci¶nieniowego sprê¿arek WCS, przewód 62. Przewód 62 rozga³êzia siê na wy³±czniki sprê¿arek SA i SB na pulpicie w kabinach. Chc±c w³±czyæ sprê¿arkê A w³±czamy wy³±cznik SA zamykaj±c obwód z przewodu 62 na przewód 63, zwarte styki przeka¼nika nadmiarowego sprê¿arki NS1, przewód 63a, cewka stycznika sprê¿arki SS1, przewód 66, zwarte styki pomocnicze wy³±cznika szybkiego WS i do minusa (ZN) baterii akumulatorów przez od³±cznik no¿owy ON.
Sprê¿arka B ma nastêpuj±cy obwód: za³±czony wy³±cznik sprê¿arki SB, przewód 62 na 64, zwarte styki przeka¼nika nadmiarowego sprê¿arki NS2, przewód 64a, cewka stycznika sprê¿arki SS2, przewód 85, zwarte styki pomocnicze wy³±cznika szybkiego WS i do minusa (ZN) baterii akumulatorów przez od³±cznik no¿owy ON.

Obwód styczników wentylatorów W1 i W2.
Lokomotywa ma 2 silniki wentylatorów,które napêdzaj± 2 dmuchawy. Ka¿da dmuchawa ch³odzi 3 silniki trakcyjne. S± to silniki szeregowe na napiêcie 3000 V i mocy 16,4 kW. Z silnikami w szereg w³±czone s± opory o oporno¶ci 28 Om. Silniki napêdzaj± pr±dnicê samowzbudn± bocznikow± (znajduje siê na tym samym wale co silnik) o napiêciu 110 V pr±du sta³ego i mocy 4,5 kW.
Obwód silników wentylatorów od baterii akumulatorów do wy³±cznika OP (obwody pomocnicze) jest identyczny do obwodu sprê¿arek, nastêpnie przewód 51, za³±czony wy³±cznik wentylatorów W, przewód 69, zwarte styki pomocnicze przeka¼ników nadmiarowych wentylatorów NW1 i NW2, przewody 69a i 69b, cewki styczników wentylatorów SW1 i SW2, przewód 66 (dla SW1) przewód 85 (dla SW2), zwarte styki pomocnicze wy³±cznika szybkiego WS i do minusa (ZN) baterii akumulatorów przez od³±cznik no¿owy ON.

Obwód stycznika grzania poci±gu GP.
Po za³±czeniu wy³±cznika GP na pulpicie zamyka siê nastêpuj±cy obwód: przewód 51 na przewód 72, zwarte styki pomocnicze przeka¼nika nadmiarowego grzania poci±gu NGP, przewód 72c, cewka stycznika grzania poci±gu GP, przewód 85, zwarte styki pomocnicze wy³±cznika szybkiego WS i do minusa (ZN) baterii akumulatorów przez od³±cznik no¿owy ON.

Obwód styczników grzania kabin Gka i GKb.
Po za³±czeniu wy³±cznika GK (kabina A) zamyka siê obwód: przewód 51, zamkniêty wy³±cznik grzania kabin GK przewód 67, cewka stycznika grzania kabiny A GKa, przewód 66, styki pomocnicze wy³±cznika szybkiego WS i do minusa (ZN) baterii akumulatorów przez od³±cznik no¿owy ON.

Obwód dla kabiny B: przewód 51, za³±czony wy³±cznik grzania kabiny GK, przewód 67b, cewka stycznika grzania kabiny B GKb, przewód 85, styki pomocnicze wy³±cznika szybkiego WS i do minusa (ZN) baterii
akumulatorów przez od³±cznik no¿owy ON.

Odblokowanie przeka¼ników nadmiarowych.
Sprê¿arek:
Chc±c odblokowaæ przeka¼niki nadmiarowe silników sprê¿arek NS1 i NS2 trzeba wy³±czyæ wy³±czniki sprê¿arek SA i SB, co daje przej¶cie z przewodu 51 na przewód 65 po za³±czeniu wy³±cznika odbloku
sprê¿arek OS. Przewód 65 zasila cewki odbloku przeka¼ników OS1 i OS2 i dalej do ZN.
Wentylatorów:
Chc±c odblokowaæ przeka¼niki nadmiarowe silników wentylatorów NW1 i NW2 trzeba wy³±czyæ wy³±cznik wentylatorów W, co daje przej¶cie z przewodu 51 na przewód 68, po za³±czeniu wy³±cznika odbloku
wentylatorów OW. Przewód 68 zasila cewki odbloku przeka¼ników nadmiarowych OW1 i OW2 i dalej do ZN.
Grzania poci±gu:
Chc±c odblokowaæ przeka¼nik nadmiarowy grzania poci±gu NGP trzeba wy³±czyæ wy³±cznik grzania poci±gu GP, co daje przej¶cie z przewodu 51 na przewód 73, po za³±czeniu wy³±cznika odbloku grzania poci±gu OGP.
Przewód 73 zasila cewkê odbloku OGP i dalej do minusa (ZN) baterii akumulatorów przez od³±cznik no¿owy ON.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Peter



Do³±czy³: 25 Gru 2008
Posty: 118
Sk±d: Gliwice, obecnie Niemcy

PostWys³any: 18 Mar 2009,19:19    Temat postu: Odpowiedz z cytatem



Obwód sterowania stycznikami liniowymi i stycznikiem rozrz±du.

Znaczenie symboli na schemacie.

SL1 do SL6 - cewki niskiego napiêcia styczników liniowych
N - nawrotnik
OS - styki pomocnicze od³±czników silników trakcyjnych
WS - styki pomocnicze wy³±cznika szybkiego
PZN - styki pomocnicze przeka¼nika zanikowo-napiêciowego
WCR - wy³±cznik ci¶nieniowy rozrz±du
SR - cewka stycznika rozrz±du
Ia, Ib - zawór elektropneumatyczny napêdu wa³u grupowego (podwójny)
II,III,IV - zawory elektropneumatyczne napêdu wa³u grupowego


Obwód cewki stycznika rozrz±du SR.
Z baterii akumulatorów,bezpiecznik 63A,za³±czony od³±cznik no¿owy baterii ON,przewód 100,bezpiecznik 10A, przewód 118,cewka stycznika rozrz±du SR ,przewód 44,styki wy³±cznika ci¶nieniowego rozrz±du WCR, przewód 45, zwarte styki pomocnicze przeka¿nika zanikowo-napiêciowego PZNi do ZN (minus baterii). Stycznik rozrz±du zamknie styki i po³±czy przewód 118 z przewodem 1,który poprzez przeka¿nik samoczynnego hamowania poci±gu SHP,styki nastawnika kierunkowego NK i bezpieczniki We w kabinach zasil± przewód 2 w kabinie A i przewód 3
w kabinie B.

Obwód nawrotnika i styczników liniowych.
Obwód nawrotnika i styczników liniowych od baterii akumulatorów do przewodu 2,jest identyczny do obwodu stycznika rozrz±du SR,nastêpnie styk nastawnika jazdy,przewód 13, styk nastawnika kierunkowego, przewód 5, cewka zaworu elektropneumatycznego nawrotnika i do ZN (minus baterii). Nawrotnik ustawi siê do jazdy naprzód, a styki pomocnicze nawrotnika N po³±cz± przewód 5 z przewodem 41. Przewód 41 rozga³êzia siê w 4-rech kierunkach:
1. na cewkê zaworu stycznika SL1 i do przewodu 36
2. na cewkê zaworu stycznika SL4 i do przewodu 42
3. na cewkê zaworu stycznika SL2 i do przewodu 40
4. na cewkê zaworu stycznika SL6 i do przewodu 40.
Przewody 42 i 40 ³±cz± siê z przewodem 36 przez styki pomocnicze od³±cznika silników OS,dalej przez zwarte styki pomocnicze wy³±cznika szybkiego WS,przewód 37,styki pomocnicze wa³u grupowego,przewód 30,styki nastawnika jazdy (tylko na pozycji „1“) i do ZN (minus baterii).Cewki zaworów elektropneumatycznych styczników liniowy SL zosta³y zasilone i styczniki SL1,SL2,SL4 i SL6 zamkn± siê. Jednocze¶nie na stykach pomocniczych stycznika SL1 zamkn±³ siê obwód utrzymuj±cy z przewodu 37 na przewód 29 który uzyskuje ZN na nastawniku jazdy od pozycji 1 do pozycji 36. Równocze¶nie na pozycji od 1 do pozycji 16-tej na stykach nastawnika jazdy z przewodu 13 zostaje zasilony przewód 9 i poprzez styk pomocniczy na wale grupowym , przewód 9a zasila cewkê zaworu B.Zawór B zasila sprê¿onym powietrzem zawory elektropneumatyczne styczników oporowych SR1-SR2,SR3-SR8-SR9,SR10-SR12-SR4. Styczniki oporowe SR5-SR6-SR7 i SR11 zasilane s± sprê¿onym powietrzem bezpo¶rednio.
Od pozycji 16 do pozycji 36-tej nastawnika jazdy,na stykach nastawnika przewód 13 ³±czy siê z przewodem 14 a ten zasila cewkê zaworu elektropneumatycznego stycznika SL3, nastêpnie pr±d p³ynie do przewodu 36, przez styki pomocnicze wy³±cznika szybkiego WS, przewód 37, styki pomocnicze stycznika SL1,przewód 29,i na stykach nastawnika jazdy przewód 29 ³±czy siê z ZN(minus baterii). Od pozycji 27 do pozycji 36 nastawnika jazdy,na stykach nastawnika przewód 13 ³±czy siê z przewodem 12 który zasila cewkê zaworu elektropneumatycznego stycznika SL5 i dalej do ZN analogicznie jak w obwodzie stycznika SL3.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Peter



Do³±czy³: 25 Gru 2008
Posty: 118
Sk±d: Gliwice, obecnie Niemcy

PostWys³any: 24 Mar 2009,11:45    Temat postu: Odpowiedz z cytatem


Schemat napêdu wa³u grupowego lok. ET21

Opis dzia³ania wa³u grupowego.
Wa³ grupowy jest to urz±dzenie s³u¿±ce do zmiany uk³adu po³±czeñ silników trakcyjnych (szeregowe, szeregowo-równoleg³e i równoleg³e). Wa³ grupowy sk³ada siê z napêdu sterowanego sprê¿onym powietrzem (tzw. silnik pneumatyczny), wa³u z krzywkami steruj±cymi styczniki grupowe SG , zaworów elektropneumatycznych I, II, III i IV oraz styczników grupowych.
Przesterowanie wa³u grupowego z uk³adu szeregowego na szeregowo-równoleg³y uk³ad po³±czeñ silników trakcyjnych odbywa siê po przestawieniu nastawnika jazdy na pozycjê 17-t±.
Na pozycji 17-tej przewód 10 zasila cewki zaworów elektropneumatycznych napêdu wa³u grupowego Io, II i III.
Zawór Io odpowietrza komorê A. Zawory II i III otwar³y siê i zasili³y sprê¿onym powietrzem t³oki w cylindrach B i C ustawiaj±c wa³ grupowy w ¶rodkowym po³o¿eniu co odpowiada uk³adowi szeregowo-równoleg³emu.
Na pozycji 27 nastawnika jazdy przewód 12 poprzez styk pomocniczy wa³u grupowego, przewód 39 zasila cewki zaworów elektropneumatycznych Ib i IV. W wyniku tego zosta³y zasilone sprê¿onym powietrzem t³oki w cylindrach A i D. Wa³ nie zmienia jednak swojej pozycji poniewa¿ cylindry B i C nie zosta³y odpowietrzone. Wa³ znajduje siê w ¶rodkowej pozycji i jest przygotowany do przej¶cia na uk³ad równoleg³y.
Na pozycji 28 nastawnika jazdy przewód 10 traci zasilanie co spowodowa³o utratê zasilania cewek zaworów elektropneumatycznych Io, II i III. Nast±pi opró¿nienie komór cylindrów A, B i C. Ci¶nienie w komorze cylindrowej D przesteruje wa³ grupowy na pozycjê równoleg³±.
*****


Obwody sterowania stycznikami oporowymi i bocznikowania lok. ET21

Oznaczenia symboli na schemacie
ON - od³±cznik no¿owy baterii
PZN - styki pomocnicze przeka¼nika zanikowo-napiêciowego
WCR - styki wy³±cznika ci¶nieniowego rozrz±du
SR - stycznik rozrz±du
SHP - styki pomocnicze samoczynnego hamowania poci±gu
NK - styki pomocnicze nastawnika jazdy
We - bezpieczniki samoczynne
SR - cewki styczników oporowych
SP - cewki zaworów elektropneumatycznych styczników bocznikowania

Obwody sterowania stycznikami oporowymi i bocznikowania
Obwody od baterii akumulatorów do przewodu 2 na nastawniku jazdy s± analogiczne do obwodu styczników liniowych SL i wygl±da to nastêpuj±co: z baterii, przez od³±cznik no¿owy baterii ON, przewód 100, bezpiecznik 10A, przewód 118, cewka stycznika rozrz±du SR, przewód 44, zamkniête styki wy³±cznika ci¶nieniowego rozrz±du WCR, przewód 45, zamkniête styki pomocnicze przeka¼nika zanikowo-napiêciowego PZN, od³±cznik no¿owy baterii ON, i do ZN (minus baterii) przez bezpiecznik 63A.
Po zamkniêciu siê stycznika rozrz±du SR, pr±d z baterii p³ynie z przewodu 118 na przewód 1, styki pomocnicze samoczynnego hamowania poci±gu SHP, styki pomocnicze nastawnika jazdy NK, bezpiecznik We, na przewód 2 (kabina A) lub 3 (kabina B), do nastawnika jazdy i od pierwszej pozycji nastawnika jazdy poprzez styki ³±czy siê z przewodem 13. Przewód 13 zasila równie¿ nastawnik bocznikowania. Na poszczególnych pozycjach jazdy przez styki na nastawniku jazdy przewód 13 zasila przewody od 15 do 26, którymi zasilane s± cewki styczników oporowych od SR1 do SR12, a po zasileniu cewek pr±d p³ynie do przewodu ZN.
Kolejno¶æ zasilania cewek i zamykania styczników patrz schemat wy¿ej

Bocznikowanie uzwojenia stojana silników trakcyjnych ma na celu os³abienie wzbudzenia stojana a tym samym zwiêkszenie prêdko¶ci obrotowej silnika trakcyjnego.
Bocznikowania mo¿na dokonywaæ tylko na pozycjach 16, 27 i 36, czyli na pozycjach jazdy bezoporowej uk³adu szeregowego, szeregowo-równoleg³ego i równoleg³ego. Na innych pozycjach nastawnika jazdy, nastawnik bocznikowania jest mechanicznie blokowany. Nastawnik bocznikowania ma 3 pozycje.
Na pozycji I przewód 13 zasila przewód 33, z którego zasilana jest cewka zaworu elektropneumatycznego, a zawór ten napêdza 4 styczniki SP1, SP2, SP3 i SP4.
Na pozycji II przewód 13 zasila przewód 32, z którego zasilana jest cewka zaworu elektropneumatycznego, a zawór ten napêdza 4 styczniki SP5, SP6, SP7 i SP8.
Na pozycji III przewód 13 zasila przewód 31, z którego zasilana jest cewka zaworu elektropneumatycznego, a zawór ten napêdza 4 styczniki SP9, SP10, SP11 i SP21.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BOCZNICE.EU Strona G³ówna -> Dzia³ techniczny Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group