BOCZNICE.EU
Forum dyskusyjne dla cz┬│onk├│w galerii i sympatyk├│w kolejnictwa
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U┐ytkownicyU┐ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siŕ, by sprawdziŠ wiadomoÂciZaloguj siŕ, by sprawdziŠ wiadomoÂci   ZalogujZaloguj 

Lokomotywa elektryczna serii ET21

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BOCZNICE.EU Strona G│ˇwna -> Dzia┬│ techniczny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastŕpny temat  
Autor WiadomoŠ
Peter



Do│▒czy│: 25 Gru 2008
Posty: 118
Sk▒d: Gliwice, obecnie Niemcy

PostWys│any: 28 Lut 2009,9:00    Temat postu: Lokomotywa elektryczna serii ET21 Odpowiedz z cytatem

Kr├│tki opis lokomotywy ET21

Lokomotywa elektryczna serii ET21 (3E) zosta┬│a wyprodukowana w zak┬│adach „Pafawag“ we Wroc┬│awiu. Pierwsze lokomotywy opu┬Âci┬│y zak┬│ady w 1957 roku. Cz├¬┬Â├Ž mechaniczna zosta┬│a zaprojektowana przez biuro konstrukcyjne w Poznaniu, natomiast cz├¬┬Â├Ž elektryczna wzorowana jest na aparaturze lokomotywy by┬│ej ZSRR serii W┬│22. Lokomotywa przeznaczona jest do prowadzenia poci┬▒g├│w towarowych o ci├¬┬┐arze 2500 t po terenie r├│wninnym z szybko┬Âci┬▒ 70km/godz, oraz poci┬▒g├│w
pasa┬┐erskich o ci├¬┬┐arze 650 t z szybko┬Âci┬▒ 100km/godz. Lokomotywa przystosowana jest do ogrzewania elektrycznego poci┬▒g├│w pasa┬┐erskich.

Kod:

Dane techniczne:
Uk┬│ad osi                 Co` Co`
D┬│ugo┬Â├Ž                   16820mm
Ci├¬┬┐ar                      114 t
Nacisk na o┬            19 t
Moc godzinna         2400kW
Moc ci┬▒g┬│a              1860kW


Obw├│d g┬│├│wny


Znaczenie symboli na schemacie:
SU-stycznik uziemiaj┬▒cy
OP1-OP2-od┬│┬▒czniki pantograf├│w
OG-od┬│┬▒cznik g┬│├│wny
WS-wy┬│┬▒cznik szybki
PR-przeka┬╝nik r├│┬┐nicowy
SL1-SL6-styczniki liniowe
SG1-SG14-styczniki wa┬│u grupowego
OS1-2, 3, 4, 5-6-od┬│┬▒czniki silnik├│w trakcyjnych
PN1-2, 3, 4, 5-6-przeka┬╝niki nadmiarowe silnik├│w trakcyjnych
N-nawrotnik
BJ1- 2, 3, 4, 5-6- boczniki indukcyjne
SR1-SR12-styczniki oporowe
SP1-SP12 -styczniki bocznikowania
R11-R16-opory rozruchowe
R21-R24-opory rozruchowe
R31-R35-opory rozruchowe
S1, S2, S3, S4, S5, S6-silniki trakcyjne
OZ-odgromnik zaworowy
K-odgromnik kondensatorowy
*****
Opis obwodu g┬│├│wnego

Jazda szeregowa (od poz. 1 do poz. 16)

Przep³yw pr±du w obwodzie g³ównym na 1-szej pozycji nastawnika jazdy jest nastêpuj±cy:
z przewodu jezdnego poprzez pantografy A lub B, od³±czniki pantografów OP1-OP2, od³±cznik obwodu g³ównego OG, przewód P3, zamkniêty wy³±cznik szybki WS, przewód PR1, pierwotna cewka przeka¼nika ró¿nicowego PR, przewód SL, zamkniête styczniki liniowe SL2-SL1, grupa oporów rozruchowych od R11 do R16, zamkniêty stycznik grupowy SG11, przewód SL6, zamkniêty stycznik liniowy SL6, grupa oporów rozruchowych od R21 do R24, przewód R24, zamkniêty stycznik grupowy SG13, przewód SL4, zamkniêty stycznik liniowy SL4, grupa oporów rozruchowych od R31 do R35, za³±czony od³±cznik no¿owy silników
1 i 2 (OS1-2), cewka przeka┬╝nika nadmiarowego silnik├│w trakcyjnych PN1-2, uzwojenie wirnika silnika 1-go z A1 na H1, uzwojenie wirnika silnika 2-go z A2 na H2, styki nawrotnika N, uzwojenie szeregowe
silnik├│w 1 i 2 z F1 na E1 i z F2 na E2, styki nawrotnika N, zamkni├¬ty od┬│┬▒cznik no┬┐owy silnik├│w 1 i 2, przew├│d SG1, zamkni├¬ty stycznik grupowy SG2, przew├│d SG2, za┬│┬▒czony od┬│┬▒cznik silnika 3-go (OS3), cewka przeka┬╝nika nadmiarowego silnika 3-go (PN3), uzwojenie wirnika silnika 3-go z A3 na H3, zamkni├¬te styki nawrotnika N, uzwojenie szeregowe silnika 3-go z F3 na E3, zamkni├¬te styki nawrotnika N, przew├│d N2, za┬│┬▒czony od┬│┬▒cznik no┬┐owy silnika 3-go (OS3), przew├│d SG7, zamkni├¬ty stycznik grupowy SG6, za┬│┬▒czony od┬│┬▒cznik no┬┐owy silnika 4-go (OS4), przeka┬╝nik nadmiarowy silnika 4-go PN4, uzwojenie wirnika silnika 4-go z A4 na H4, zamkni├¬te styki nawrotnika N, uzwojenie szeregowe silnika 4-go z F4 na E4, zamkni├¬te styki nawrotnika N, przew├│d N3, za┬│┬▒czony od┬│┬▒cznik silnika 4-go (OS4), przew├│d SG8, zamkni├¬ty stycznik grupowy SG9, przew├│d SG9, za┬│┬▒czony od┬│┬▒cznik no┬┐owy dla silnik├│w 5 i 6 (OS5-6), cewka przeka┬╝nika nadmiarowego silnik├│w 5 i 6 (PN5-6), uzwojenie wirnika silnika 5-go z A5 naH5, uzwojenie wirnika silnika 6-go z A6 na H6, zamkni├¬te styki nawrotnika N, uzwojenie szeregowe silnik├│w 5 i 6 z F5 na E5 i F6 na E6, zamkni├¬te styki nawrotnika N, przew├│d N4, za┬│┬▒czony od┬│┬▒cznik no┬┐owy silnik├│w 5 i 6 (OS 5-6), przew├│d BA1, bocznik amperomierzy dla silnik├│w 5 i6, przew├│d PR2, druga cewka przeka┬╝nika r├│┬┐nicowego PR, zaciski pomiarowe do ZN poprzez szczotk├¬ uszyniaj┬▒ca, o┬ zestawu ko┬│owego i do szyny.

Jazda szeregowo-r├│wnoleg┬│a (od poz. 17 do poz. 27)

Na pozycji 17-tej zostaje przesterowany wa³ grupowy na pozycjê szeregowo-równoleg³±, co spowoduje otwarcie styczników grupowych SG6 i SG13 i zamkniêcie styczników grupowych SG4, SG5, SG7 i SG14.
Nast±pi otwarcie styczników oporowych SR11 do SR 12 z wyj±tkiem SR6. Utworz± siê dwie ga³êzie równoleg³e przep³ywu pr±du do silników trakcyjnych 1-2-3 i 4-5-6.

I odga³êzienie.
Styczniki liniowe SL1 i SL2, opory rozruchowe od R11 do R15, zamkniêty stycznik SR6, zamkniêty stycznik grupowy SG11, zamkniêty stycznik liniowy SL6, opory rozruchowe od R21 do R24, zamkniêty stycznik grupowy SG14, przewód R35, zamkniêty stycznik grupowy SG4 i SG5, od³±cznik silnika 4-go (OS4), przeka¼nik nadmiarowy silnika 4-go PN4, wirnik silnika 4-go z A4 na H4, styki nawrotnika N, uzwojenie szeregowe silnika 4-go z F4 na E4, styki nawrotnika N, od³±cznik silnika 4-go (OS4), zamkniêty stycznik grupowy SG9, od³±cznik silnika 5-go i 6-go (OS5-6), przeka¼nik nadmiarowy silnika 5-go i 6-go, wirnik silnika 5-go i 6-go, styki nawrotnika N, uzwojenie szeregowe silnika 5-go i 6-go z F5 na E5 i F6 na E6, styki nawrotnika N, od³±cznik silnika 5-go i 6-go (OS5-6), bocznik amperomierzy BA1, przewód PR2, druga cewka przeka¼nika ró¿nicowego PR i do ZN.

II odga³êzienie.
Styczniki liniowe SL3 i SL4, opory rozruchowe od R31 do R35, od┬│┬▒cznik silnika 1-go i 2-go (OS1-2), przeka┬╝nik nadmiarowy silnika 1-go i 2-go PN 1-2, uzwojenie wirnika silnika 1-go z A1 na H1 i silnika 2-go z A2 na H2,
styki nawrotnika N, uzwojenie szeregowe silnika 1-go z F1 na E1 i silnika 2-go z F2 naE2, styki nawrotnika, od┬│┬▒cznik silnika 1-go i 2-go (OS1-2), stycznik grupowy SG2, od┬│┬▒cznik silnika 3-go (OS3), przeka┬╝nik nadmiarowy silnika 3-go, uzwojenie wirnika 3-go z A3 na H3, styki nawrotnika N, uzwojenie szeregowe silnika 3-go z F3 na E3, styki nawrotnika N, od┬│┬▒cznik silnika 3-go (OS3), stycznik grupowy SG7, bocznik amperomierzy BA, przew├│d PR2, druga cewka przeka┬╝nika r├│┬┐nicowego PR i do ZN.
Obie grupy silnik├│w i opor├│w rozruchowych po┬│┬▒czone s┬▒ ze sob┬▒ w uk┬│ad szeregowo-r├│wnoleg┬│y przewodem R35.

Jazda r├│wnoleg┬│a (od poz. 28 do poz. 36)
Po przestawieniu nastawnika jazdy na pozycjê 28 wa³ grupowy przesteruje siê na pozycjê równoleg³±, co spowoduje otwarcie siê styczników grupowych SG2, SG4, SG5, SG7, SG9, SG11, SG13 i zamkniêcie siê styczników grupowych SG1, SG3, SG6, SG8, SG10, SG12 i SG14.
Utworzy³y siê trzy ga³êzie równoleg³e po 2 silniki po³±czone szeregowo: 1 i 2, 3 i 4, 5 i 6.
I odga³êzienie (silnik 1 i 2)
Zamkniête styczniki liniowe SL3 i SL4, grupa oporów rozruchowych od R31 do R35, od³±cznik silników trakcyjnych silnika 1-go i 2-go (OS1-2), przeka¼nik nadmiarowy silnika 1-go i 2-go PN1-2, wirnik silnika 1-go i 2-go, styki nawrotnika N, uzwojenie szeregowe silnika 1-go z F1 na E1 i silnika 2-go z F2 na E2, styki nawrotnika N, od³±cznik silnika 1-go i 2-go (OS1-2), zamkniêty stycznik grupowy SG1, bocznik amperomierzy przewód PR2, druga cewka przeka¼nika ró¿nicowego PR i do ZN.
II odga³êzienie (silnik 3 i 4)
Zamkniête styczniki liniowe SL5 i SL6, grupa oporów rozruchowych od R21 do R24, zamkniêty stycznik grupowy SG14, przewód R35, zamkniêty stycznik grupowy SG3, od³±cznik silnika trakcyjnego 3-go (OS3), przeka¼nik nadmiarowy silnika 3-go PN3, uzwojenie wirnika silnika 3-go, styki nawrotnika N, od³±cznik silnika 3-go (OS3), zamkniêty stycznik grupowy SG6, od³±cznik silnika 4-go (OS4), przeka¼nik nadmiarowy silnika 4-go PN4, wirnik silnika 4-go, styki nawrotnika N, uzwojenie szeregowe silnika 4-go z F4 na E4, styki nawrotnika N, od³±cznik silnika 4-go (OS4), zamkniêty stycznik grupowy SG8, bocznik amperomierzy,
przew├│d PR2, druga cewka przeka┬╝nika r├│┬┐nicowego PR i do ZN.
III odga³êzienie (silnik 5 i 6)
Zamkniête styczniki liniowe SL1 i SL2, grupa oporów rozruchowych od R11 do R14, zamkniêty stycznik SR7, zamkniêty stycznik grupowy SG12 i SG10, od³±cznik silnika trakcyjnego 5-go i 6-go (OS5-6), wirnik silnika 5-go i 6-go, styki nawrotnika N, uzwojenie szeregowe silnika 5-go z F5 na E5 i 6-go z F6 na E6, styki nawrotnika N, od³±cznik silnika 5-go i 6-go (OS5-6), bocznik amperomierzy, przewód PR2, druga cewka przeka¼nika ró¿nicowego PR i do ZN.

Uk┬│ad bocznikowania silnik├│w trakcyjnych.
W uk┬│ad bocznikowania w┬│┬▒czone s┬▒ opory omowe i indukcyjne, oraz 12 stycznik├│w bocznikowania od SP1 do SP12.
Bocznik I.
Zamykaj± siê styczniki SP1, SP2, SP3 i SP4 (76% wzbudzenia)
Bocznik II.
Zamykaj± siê styczniki SP5, SP6, SP7 i SP8 (60% wzbudzenia)
Bocznik III.
Zamykaj± siê styczniki SP9, SP10, SP11 i SP12 (50% wzbudzenia)

Jazda awaryjna przy uszkodzonych silnikach.
Jazda awaryjna odbywa siê zawsze od pozycji 17 (po³±czenie szeregowo-równoleg³e)
Od┬│┬▒czony silnik 1 i 2-lokomotywa rusza silnikami 4, 5i 6.
Od┬│┬▒czony silnik 3-lokomotywa rusza silnikami 4, 5 i 6.
Od┬│┬▒czony silnik 4-lokomotywa rusza silnikami 1, 2 i 3.
Od┬│┬▒czony silnik 5 i 6-lokomotywa rusza silnikami 1, 2 i 3.
Przy od┬│┬▒czeniu silnik├│w 4 i 5 jazda jest niemo┬┐liwa.

******
Schemat obwodów pomocniczych wysokiego napiêcia


Znaczenie symboli na schemacie:
OP1 i OP2 – od┬│┬▒czniki pantograf├│w
OZ - odgromnik zaworowy
K -kondensator
OG - od┬│┬▒cznik g┬│├│wny
OOP - od┬│┬▒cznik obwod├│w pomocniczych
WS - wy┬│┬▒cznik szybki
SGP - stycznik grzania poci┬▒gu
PNGP - przeka┬╝nik nadmiarowy grzania poci┬▒gu (200A)
NS1 i NS2 - przeka¼nik nadmiarowy silnika sprê¿arek (40A)
NW1 i NW2 - przeka┬╝nik nadmiarowy silnik├│w wentylator├│w (60A)
SS1 i SS2 - stycznik sprê¿arek
SW1 i SW2 – stycznik wentylator├│w
3A,5A,15A,20A-bezpieczniki topikowe
V - woltomierze
DN - dzielnik napi├¬├Ž
GKA i GKB - styczniki grzania kabin
S1 i S2 - wirniki silników sprê¿arek
W1 i W2 - wirniki silnik├│w wentylator├│w
E i F - uzwojenie stojanów silników sprê¿arek i wentylatorów
G1- G6 - grzejniki kabin

Opis dzia³ania obwodów pomocniczych wysokiego napiêcia

Obw├│d woltomierzy V
Pantograf A lub B, przew├│d P1 i P2, zamkni├¬ty OP1 i OP2, od┬│┬▒cznik g┬│├│wny OG, przew├│d P3, bezpiecznik 3A, przew├│d RW, opory omowe dzielnika napi├¬├Ž R i do ZN.

Obwód przeka¼nika zanikowo-napiêciowego PZN
Od pantografów do przewodu RW obwód jest identyczny jak dla woltomierzy V, z przewodu RW, bezpiecznik 3A do cewki przeka¼nika zanikowo-napiêciowego PZN. Przy spadku napiêcia w sieci jezdnej do 1800 V sprê¿yna przeka¼nika zanikowo-napiêciowego pokona strumieñ magnetyczny cewki, przeka¼nik otworzy siê i nast±pi zanik sterowania (nie ma jazdy). Gdy napiêcie w sieci jezdnej osi±gnie 2200V to strumieñ magnetyczny cewki pokona sprê¿ynê i przeka¼nik siê zamknie.

Obw├│d grzania poci┬▒gu
Od pantografów do przewodu P3, zamkniêty styk g³ówny wy³±cznika szybkiego WS, przewód PR1, cewka przeka¼nika nadmiarowego grzania poci±gu PNGP, stycznik grzania poci±gu SGP, przewód OP1 i gniazda
grzania poci┬▒gu na czo┬│ownicach lokomotywy.

Obw├│d grzania kabin
Od pantografów, od³±cznik g³ówny OG, zamkniêty styk g³ówny wy³±cznika szybkiego WS, przewód PR1, od³±cznik obwodów pomocniczych OOP, bezpiecznik 5A, przewód G, zamkniête styczniki grzania kabin GKA lub GKB, po³±czone szeregowo grzejniki G i do ZN. Dla kabiny A - G1, G2, G3 i G4. Dla kabiny B - G5, G6, G3 i G4.

Obwód silników sprê¿arek
Od pantografów do od³±cznika obwodów pomocniczych OOP, obwód jest identyczny jak dla grzania kabin, nastêpnie poprzez bezpiecznik 15A, przewód S1 (sprê¿arka 1), przewód S2 (sprê¿arka 2) zamkniêty
stycznik sprê¿arki SS1 (sprê¿arka 1), zamkniêty stycznik sprê¿arki SS2 (sprê¿arka 2), przewód NS1 (sprê¿arka1) przewód NS2 (sprê¿arka2), cewki przeka¼ników nadmiarowych sprê¿arek NS1 i NS2, przewody RS1 i RS2, 40 omowe opory, przewody AS1 i AS2, uzwojenie wirników silnika S1 i S2, uzwojenie stojanów silników S1i S2 (z E na F) i do ZN.

Obwody silnik├│w wentylator├│w silnik├│w trakcyjnych.
Od pantografów do od³±cznika obwodów pomocniczych OOP, obwód identyczny z obwodem sprê¿arek, nastêpnie przez bezpieczniki 20A, przewód W1 i W2, zamkniête styczniki SW1 i SW2, przewody NW1 i NW2
cewki przeka┬╝nik├│w nadmiarowych NW1 i NW2, przewody RW1 i RW2, 28 omowe opory, przewody AW1 i AW2, uzwojenia wirnik├│w silnik├│w W1 i W2, uzwojenie stojan├│w silnik├│w W1 i W2 (z E na F) i do ZN.

*******
Budowa i dzia┬│anie wy┬│┬▒cznika szybkiego WS.


Oznaczenia na schemacie:

CT -cewka trzymaj┬▒ca
CD -cewka demagnesuj┬▒ca
RZ -ruchoma zwora ze stykiem ruchomym SR
CG -cewki gasikowe ze stykiem sta┬│ym SS
Sp -dwie sprê¿yny otwieraj±ce
CN -cylinder z t┬│oczkiem
PWS-przeka┬┐nik pomocniczy dla WS
Ep -elektropneumatyczny zaw├│r (cewka za┬│aczaj┬▒ca)
RM -rdze├▒ magnetyczny

Dzia┬│anie wy┬│┬▒cznika WS – zamykanie.
Aby za┬│┬▒czy├Ž wy┬│┬▒cznik szybki WS, nale┬┐y za┬│┬▒czy├Ž wy┬│┬▒cznik d┬╝wigienkowy WS na pulpicie, przez co cewka trzymaj┬▒ca CT otrzymuje zasilanie pr┬▒dowe, wytwarzaj┬▒c strumie├▒ magnetyczny w rdzeniu RM. Warunkiem zasilania cewki CT z przewodu 34 s┬▒ odblokowane: przeka┬╝niki nadmiarowe PN, przeka┬╝nik r├│┬┐nicowy PR i przeka┬╝nik grzania poci┬▒gu PGP. Je┬┐eli maszynista da "odblokuj" wy┬│┬▒cznikiem d┬╝wigienkowym OWS na pulpicie, to zasili cewk├¬ przeka┬╝nika PWS z przewodu 28 poprzez zwarte styki pomocnicze WS. Przeka┬╝nik PWS podci┬▒gnie kotwic├¬ i zamknie 2 pary styk├│w, daj┬▒c ZN dla zaworu Ep. Druga para styk├│w daje obw├│d utrzymuj┬▒cy dla PWS. Zaw├│r Ep zadzia┬│a i wpu┬Âci powietrze do cylindra CN. T┬│ok przesuwa ruchom┬▒ zwor├¬ RZ razem ze stykiem ruchomym SR do elektromagnesu rdzenia RM. Rdze├▒ RM przychwyci ruchom┬▒ zwor├¬ RZ, ale wy┬│┬▒cznik szybki WS jeszcze nie jest zamkni├¬ty. Po zwolnieniu w┬│┬▒cznika d┬╝wigienkowego OWS powietrze uchodzi z cylindra CN, a spr├¬┬┐yny wy┬│┬▒czaj┬▒ce Sp pod wp┬│ywem naci┬▒gu i punktu oparcia, spowoduj┬▒ obr├│t ramienia styku ruchomego SR i zamkni├¬cie styk├│w g┬│├│wnych WS.
Otwarcie wy³±cznika szybkiego WS nast±pi je¿eli cewka trzymaj±ca CT straci zasilanie, wtedy sprê¿yny Sp odci±gn± styk ruchomy SR od styku sta³ego SS.
Je¿eli przez cewkê demagnesuj±c± CD pop³ynie wiêkszy pr±d od nastawionego (1300 A) to nast±pi os³abienie pola magnetycznego cewki trzymaj±cej CT i sprê¿yny otwieraj±ce Sp odci±gn± styk ruchomy SR od styku sta³ego SS.
Wy┬│┬▒cznik szybki otwiera si├¬ r├│wnie┬┐ po wy┬│┬▒czeniu w┬│┬▒cznika WS na pulpicie, po zablokowaniu przeka┬╝nik├│w nadmiarowych PN, przeka┬╝nika r├│┬┐nicowego PR, przeka┬╝nika nadmiarowego grzania poci┬▒gu PGP, po przyci┬Âni├¬ciu ga┬│ki awaryjnej APA lub APB i po wy┬│┬▒czeniu wy┬│┬▒cznika ci┬Ânieniowego pantografu WCPA lub WCPB. Wszystkie te urz┬▒dzenia powoduj┬▒ przerwanie obwodu zasilaj┬▒cego cewki trzymaj┬▒cej CT a spr├¬┬┐yny otwieraj┬▒ce Sp odci┬▒gn┬▒ styk ruchomy SR od styku sta┬│ego SS i spowoduj┬▒ otwarcie wy┬│┬▒cznika WS.
*****
Tabela zamykania stycznik├│w


Ostatnio zmieniony przez Peter dnia 07 Mar 2009,21:26, w ca│oÂci zmieniany 1 raz
Powrˇt do gˇry
Ogl▒da profil u┐ytkownika WyÂlij prywatn▒ wiadomoŠ
Peter



Do│▒czy│: 25 Gru 2008
Posty: 118
Sk▒d: Gliwice, obecnie Niemcy

PostWys│any: 07 Mar 2009,20:38    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Oto nast┬▒pi┬│ ci┬▒g dalszy Smile
______________________



Obwody rozrz±du niskiego napiêcia (WS, sprê¿arki, wentylatory, pantografy, ogrzewanie i odbloki).

Znaczenie symboli na schemacie.

OP -wy┬│┬▒cznik obwod├│w pomocniczych (na pulpicie w kabinie)
WS -wy┬│┬▒cznik w┬│┬▒cznika szybkiego (na pulpicie w kabinie)
OWS -wy┬│┬▒cznik odblokowania w┬│┬▒cznika szybkiego (na pulpicie w kabinie)
PAP - wy┬│┬▒cznik pantografu A „pantograf podniesiony” (na pulpicie w kabinie)
PAB - „ „ B „ „ „
PAO - wy┬│┬▒cznik pantografu A „pantograf opuszczony“ (na pulpicie w kabinie)
PBO - „ „ B „ „ „
W - wy┬│┬▒cznik wentylator├│w (na pulpicie w kabinie)
OW - wy┬│┬▒cznik odbloku przeka┬╝nik├│w nadmiarowych wentylator├│w (na pulpicie w kabinie)
SA - wy³±cznik sprê¿arki A (na pulpicie w kabinie)
SB - „ „ B „
OS - wy³±cznik odbloku przeka¼ników nadmiarowych sprê¿arek (na pulpicie w kabinie)
GK - wy┬│┬▒cznik grzania kabin (na pulpicie w kabinie)
GP - wy┬│┬▒cznik grzania poci┬▒gu (na pulpicie w kabinie)
OGP - wy┬│┬▒cznik odbloku przeka┬╝nika nadmiarowego grzania poci┬▒gu (na pulpicie w kabinie)
APA - awaryjny przycisk opuszczenia pantografu w kabinie A
APB - „ „ „ „ „ B
NJ - styki nastawnika jazdy w pozycji 0.
WCPA - styki wy┬│┬▒cznika ci┬Ânieniowego pantografu A
WCPB - „ „ „ „ B
PN1-6 - styki pomocnicze bierne przeka┬╝nik├│w nadmiarowych silnik├│w trakcyjnych
PR - styki pomocnicze przeka┬╝nika r├│┬┐nicowego
PNGP - styki pomocnicze przeka┬╝nika nadmiarowego grzania poci┬▒gu
OW1 - cewka odbloku przeka┬╝nika nadmiarowego wentylatora NW1
OW2 - „ „ „ „ „ NW2
OS1 - cewka odbloku przeka¼nika nadmiarowego sprê¿arki NS1
OS2 - „ „ „ „ „ NS2
NS1 - styki pomocnicze przeka¼nika nadmiarowego sprê¿arki S1
NS2 - „ „ „ „ „ S2
NW1 - styki pomocnicze przeka┬╝nika nadmiarowego wentylatora W1
NW2 - „ „ „ „ „ W2
DWN - wy³±cznik krañcowy przy drzwiach szafy wysokiego napiêcia


Obw├│d sterowania pantograf├│w PA i PB.
Obwód wygl±da nastêpuj±co: z baterii akumulatorów przez od³±cznik no¿owy ON,przewód 100, bezpiecznik obwodów pomocniczych 10A, przewód 50, za³±czony wy³±cznik OP (obwody pomocnicze na pulpicie kabiny, przewód 51, zwarte styki blokady szafy wysokiego napiêcia DWN, przewód 70, wy³±cznik impulsowy pantografu PAP (pantograf A podniesiony), przewód 71 (dla pantografu A), lub przewód 70, wy³±cznik
impulsowy PAB (pantograf B podniesiony), przew├│d 79 (dla pantografu B). Przewody 71 i 79 zasilaj┬▒ cewki zawor├│w PAP i PBP kt├│re umo┬┐liwiaj┬▒ przep┬│yw powietrza do cylindr├│w pantografowych.
Chc┬▒c opu┬Âci├Ž pantografy dajemy impuls wy┬│┬▒cznikiem PAO i PBO (z przewodu 51 na 81 dla pantografu A, z przewodu 51 na 80 dla pantografu B) zasilaj┬▒c cewki zawor├│w PAO i PBO.
Zawory trac┬▒ zasilanie, powietrze uchodzi z cylindr├│w pantografowych a spr├¬┬┐yny ┬Ârodkowe pantograf├│w opuszcz┬▒ pantografy.

Obwody styczników sprê¿arek S1 i S2.
Obw├│d od baterii akumulator├│w do wy┬│┬▒cznika OP (obwody pomocnicze) taki sam jak obw├│d pantograf├│w, nast├¬pnie przew├│d 51, zwarte styki wy┬│┬▒cznika ci┬Ânieniowego spr├¬┬┐arek WCS, przew├│d 62. Przew├│d 62 rozga┬│├¬zia si├¬ na wy┬│┬▒czniki spr├¬┬┐arek SA i SB na pulpicie w kabinach. Chc┬▒c w┬│┬▒czy├Ž spr├¬┬┐ark├¬ A w┬│┬▒czamy wy┬│┬▒cznik SA zamykaj┬▒c obw├│d z przewodu 62 na przew├│d 63, zwarte styki przeka┬╝nika nadmiarowego spr├¬┬┐arki NS1, przew├│d 63a, cewka stycznika spr├¬┬┐arki SS1, przew├│d 66, zwarte styki pomocnicze wy┬│┬▒cznika szybkiego WS i do minusa (ZN) baterii akumulator├│w przez od┬│┬▒cznik no┬┐owy ON.
Sprê¿arka B ma nastêpuj±cy obwód: za³±czony wy³±cznik sprê¿arki SB, przewód 62 na 64, zwarte styki przeka¼nika nadmiarowego sprê¿arki NS2, przewód 64a, cewka stycznika sprê¿arki SS2, przewód 85, zwarte styki pomocnicze wy³±cznika szybkiego WS i do minusa (ZN) baterii akumulatorów przez od³±cznik no¿owy ON.

Obw├│d stycznik├│w wentylator├│w W1 i W2.
Lokomotywa ma 2 silniki wentylator├│w,kt├│re nap├¬dzaj┬▒ 2 dmuchawy. Ka┬┐da dmuchawa ch┬│odzi 3 silniki trakcyjne. S┬▒ to silniki szeregowe na napi├¬cie 3000 V i mocy 16,4 kW. Z silnikami w szereg w┬│┬▒czone s┬▒ opory o oporno┬Âci 28 Om. Silniki nap├¬dzaj┬▒ pr┬▒dnic├¬ samowzbudn┬▒ bocznikow┬▒ (znajduje si├¬ na tym samym wale co silnik) o napi├¬ciu 110 V pr┬▒du sta┬│ego i mocy 4,5 kW.
Obwód silników wentylatorów od baterii akumulatorów do wy³±cznika OP (obwody pomocnicze) jest identyczny do obwodu sprê¿arek, nastêpnie przewód 51, za³±czony wy³±cznik wentylatorów W, przewód 69, zwarte styki pomocnicze przeka¼ników nadmiarowych wentylatorów NW1 i NW2, przewody 69a i 69b, cewki styczników wentylatorów SW1 i SW2, przewód 66 (dla SW1) przewód 85 (dla SW2), zwarte styki pomocnicze wy³±cznika szybkiego WS i do minusa (ZN) baterii akumulatorów przez od³±cznik no¿owy ON.

Obw├│d stycznika grzania poci┬▒gu GP.
Po za³±czeniu wy³±cznika GP na pulpicie zamyka siê nastêpuj±cy obwód: przewód 51 na przewód 72, zwarte styki pomocnicze przeka¼nika nadmiarowego grzania poci±gu NGP, przewód 72c, cewka stycznika grzania poci±gu GP, przewód 85, zwarte styki pomocnicze wy³±cznika szybkiego WS i do minusa (ZN) baterii akumulatorów przez od³±cznik no¿owy ON.

Obw├│d stycznik├│w grzania kabin Gka i GKb.
Po za³±czeniu wy³±cznika GK (kabina A) zamyka siê obwód: przewód 51, zamkniêty wy³±cznik grzania kabin GK przewód 67, cewka stycznika grzania kabiny A GKa, przewód 66, styki pomocnicze wy³±cznika szybkiego WS i do minusa (ZN) baterii akumulatorów przez od³±cznik no¿owy ON.

Obw├│d dla kabiny B: przew├│d 51, za┬│┬▒czony wy┬│┬▒cznik grzania kabiny GK, przew├│d 67b, cewka stycznika grzania kabiny B GKb, przew├│d 85, styki pomocnicze wy┬│┬▒cznika szybkiego WS i do minusa (ZN) baterii
akumulator├│w przez od┬│┬▒cznik no┬┐owy ON.

Odblokowanie przeka┬╝nik├│w nadmiarowych.
Sprê¿arek:
Chc┬▒c odblokowa├Ž przeka┬╝niki nadmiarowe silnik├│w spr├¬┬┐arek NS1 i NS2 trzeba wy┬│┬▒czy├Ž wy┬│┬▒czniki spr├¬┬┐arek SA i SB, co daje przej┬Âcie z przewodu 51 na przew├│d 65 po za┬│┬▒czeniu wy┬│┬▒cznika odbloku
sprê¿arek OS. Przewód 65 zasila cewki odbloku przeka¼ników OS1 i OS2 i dalej do ZN.
Wentylator├│w:
Chc┬▒c odblokowa├Ž przeka┬╝niki nadmiarowe silnik├│w wentylator├│w NW1 i NW2 trzeba wy┬│┬▒czy├Ž wy┬│┬▒cznik wentylator├│w W, co daje przej┬Âcie z przewodu 51 na przew├│d 68, po za┬│┬▒czeniu wy┬│┬▒cznika odbloku
wentylator├│w OW. Przew├│d 68 zasila cewki odbloku przeka┬╝nik├│w nadmiarowych OW1 i OW2 i dalej do ZN.
Grzania poci┬▒gu:
Chc┬▒c odblokowa├Ž przeka┬╝nik nadmiarowy grzania poci┬▒gu NGP trzeba wy┬│┬▒czy├Ž wy┬│┬▒cznik grzania poci┬▒gu GP, co daje przej┬Âcie z przewodu 51 na przew├│d 73, po za┬│┬▒czeniu wy┬│┬▒cznika odbloku grzania poci┬▒gu OGP.
Przewód 73 zasila cewkê odbloku OGP i dalej do minusa (ZN) baterii akumulatorów przez od³±cznik no¿owy ON.
Powrˇt do gˇry
Ogl▒da profil u┐ytkownika WyÂlij prywatn▒ wiadomoŠ
Peter



Do│▒czy│: 25 Gru 2008
Posty: 118
Sk▒d: Gliwice, obecnie Niemcy

PostWys│any: 18 Mar 2009,19:19    Temat postu: Odpowiedz z cytatem



Obw├│d sterowania stycznikami liniowymi i stycznikiem rozrz┬▒du.

Znaczenie symboli na schemacie.

SL1 do SL6 - cewki niskiego napiêcia styczników liniowych
N - nawrotnik
OS - styki pomocnicze od┬│┬▒cznik├│w silnik├│w trakcyjnych
WS - styki pomocnicze wy┬│┬▒cznika szybkiego
PZN - styki pomocnicze przeka¼nika zanikowo-napiêciowego
WCR - wy┬│┬▒cznik ci┬Ânieniowy rozrz┬▒du
SR - cewka stycznika rozrz┬▒du
Ia, Ib - zawór elektropneumatyczny napêdu wa³u grupowego (podwójny)
II,III,IV - zawory elektropneumatyczne napêdu wa³u grupowego


Obw├│d cewki stycznika rozrz┬▒du SR.
Z baterii akumulator├│w,bezpiecznik 63A,za┬│┬▒czony od┬│┬▒cznik no┬┐owy baterii ON,przew├│d 100,bezpiecznik 10A, przew├│d 118,cewka stycznika rozrz┬▒du SR ,przew├│d 44,styki wy┬│┬▒cznika ci┬Ânieniowego rozrz┬▒du WCR, przew├│d 45, zwarte styki pomocnicze przeka┬┐nika zanikowo-napi├¬ciowego PZNi do ZN (minus baterii). Stycznik rozrz┬▒du zamknie styki i po┬│┬▒czy przew├│d 118 z przewodem 1,kt├│ry poprzez przeka┬┐nik samoczynnego hamowania poci┬▒gu SHP,styki nastawnika kierunkowego NK i bezpieczniki We w kabinach zasil┬▒ przew├│d 2 w kabinie A i przew├│d 3
w kabinie B.

Obw├│d nawrotnika i stycznik├│w liniowych.
Obwód nawrotnika i styczników liniowych od baterii akumulatorów do przewodu 2,jest identyczny do obwodu stycznika rozrz±du SR,nastêpnie styk nastawnika jazdy,przewód 13, styk nastawnika kierunkowego, przewód 5, cewka zaworu elektropneumatycznego nawrotnika i do ZN (minus baterii). Nawrotnik ustawi siê do jazdy naprzód, a styki pomocnicze nawrotnika N po³±cz± przewód 5 z przewodem 41. Przewód 41 rozga³êzia siê w 4-rech kierunkach:
1. na cewkê zaworu stycznika SL1 i do przewodu 36
2. na cewkê zaworu stycznika SL4 i do przewodu 42
3. na cewkê zaworu stycznika SL2 i do przewodu 40
4. na cewkê zaworu stycznika SL6 i do przewodu 40.
Przewody 42 i 40 ┬│┬▒cz┬▒ si├¬ z przewodem 36 przez styki pomocnicze od┬│┬▒cznika silnik├│w OS,dalej przez zwarte styki pomocnicze wy┬│┬▒cznika szybkiego WS,przew├│d 37,styki pomocnicze wa┬│u grupowego,przew├│d 30,styki nastawnika jazdy (tylko na pozycji „1“) i do ZN (minus baterii).Cewki zawor├│w elektropneumatycznych stycznik├│w liniowy SL zosta┬│y zasilone i styczniki SL1,SL2,SL4 i SL6 zamkn┬▒ si├¬. Jednocze┬Ânie na stykach pomocniczych stycznika SL1 zamkn┬▒┬│ si├¬ obw├│d utrzymuj┬▒cy z przewodu 37 na przew├│d 29 kt├│ry uzyskuje ZN na nastawniku jazdy od pozycji 1 do pozycji 36. R├│wnocze┬Ânie na pozycji od 1 do pozycji 16-tej na stykach nastawnika jazdy z przewodu 13 zostaje zasilony przew├│d 9 i poprzez styk pomocniczy na wale grupowym , przew├│d 9a zasila cewk├¬ zaworu B.Zaw├│r B zasila spr├¬┬┐onym powietrzem zawory elektropneumatyczne stycznik├│w oporowych SR1-SR2,SR3-SR8-SR9,SR10-SR12-SR4. Styczniki oporowe SR5-SR6-SR7 i SR11 zasilane s┬▒ spr├¬┬┐onym powietrzem bezpo┬Ârednio.
Od pozycji 16 do pozycji 36-tej nastawnika jazdy,na stykach nastawnika przewód 13 ³±czy siê z przewodem 14 a ten zasila cewkê zaworu elektropneumatycznego stycznika SL3, nastêpnie pr±d p³ynie do przewodu 36, przez styki pomocnicze wy³±cznika szybkiego WS, przewód 37, styki pomocnicze stycznika SL1,przewód 29,i na stykach nastawnika jazdy przewód 29 ³±czy siê z ZN(minus baterii). Od pozycji 27 do pozycji 36 nastawnika jazdy,na stykach nastawnika przewód 13 ³±czy siê z przewodem 12 który zasila cewkê zaworu elektropneumatycznego stycznika SL5 i dalej do ZN analogicznie jak w obwodzie stycznika SL3.
Powrˇt do gˇry
Ogl▒da profil u┐ytkownika WyÂlij prywatn▒ wiadomoŠ
Peter



Do│▒czy│: 25 Gru 2008
Posty: 118
Sk▒d: Gliwice, obecnie Niemcy

PostWys│any: 24 Mar 2009,11:45    Temat postu: Odpowiedz z cytatem


Schemat napêdu wa³u grupowego lok. ET21

Opis dzia┬│ania wa┬│u grupowego.
Wa³ grupowy jest to urz±dzenie s³u¿±ce do zmiany uk³adu po³±czeñ silników trakcyjnych (szeregowe, szeregowo-równoleg³e i równoleg³e). Wa³ grupowy sk³ada siê z napêdu sterowanego sprê¿onym powietrzem (tzw. silnik pneumatyczny), wa³u z krzywkami steruj±cymi styczniki grupowe SG , zaworów elektropneumatycznych I, II, III i IV oraz styczników grupowych.
Przesterowanie wa³u grupowego z uk³adu szeregowego na szeregowo-równoleg³y uk³ad po³±czeñ silników trakcyjnych odbywa siê po przestawieniu nastawnika jazdy na pozycjê 17-t±.
Na pozycji 17-tej przewód 10 zasila cewki zaworów elektropneumatycznych napêdu wa³u grupowego Io, II i III.
Zaw├│r Io odpowietrza komor├¬ A. Zawory II i III otwar┬│y si├¬ i zasili┬│y spr├¬┬┐onym powietrzem t┬│oki w cylindrach B i C ustawiaj┬▒c wa┬│ grupowy w ┬Ârodkowym po┬│o┬┐eniu co odpowiada uk┬│adowi szeregowo-r├│wnoleg┬│emu.
Na pozycji 27 nastawnika jazdy przew├│d 12 poprzez styk pomocniczy wa┬│u grupowego, przew├│d 39 zasila cewki zawor├│w elektropneumatycznych Ib i IV. W wyniku tego zosta┬│y zasilone spr├¬┬┐onym powietrzem t┬│oki w cylindrach A i D. Wa┬│ nie zmienia jednak swojej pozycji poniewa┬┐ cylindry B i C nie zosta┬│y odpowietrzone. Wa┬│ znajduje si├¬ w ┬Ârodkowej pozycji i jest przygotowany do przej┬Âcia na uk┬│ad r├│wnoleg┬│y.
Na pozycji 28 nastawnika jazdy przew├│d 10 traci zasilanie co spowodowa┬│o utrat├¬ zasilania cewek zawor├│w elektropneumatycznych Io, II i III. Nast┬▒pi opr├│┬┐nienie kom├│r cylindr├│w A, B i C. Ci┬Ânienie w komorze cylindrowej D przesteruje wa┬│ grupowy na pozycj├¬ r├│wnoleg┬│┬▒.
*****


Obwody sterowania stycznikami oporowymi i bocznikowania lok. ET21

Oznaczenia symboli na schemacie
ON - od┬│┬▒cznik no┬┐owy baterii
PZN - styki pomocnicze przeka¼nika zanikowo-napiêciowego
WCR - styki wy┬│┬▒cznika ci┬Ânieniowego rozrz┬▒du
SR - stycznik rozrz┬▒du
SHP - styki pomocnicze samoczynnego hamowania poci┬▒gu
NK - styki pomocnicze nastawnika jazdy
We - bezpieczniki samoczynne
SR - cewki stycznik├│w oporowych
SP - cewki zawor├│w elektropneumatycznych stycznik├│w bocznikowania

Obwody sterowania stycznikami oporowymi i bocznikowania
Obwody od baterii akumulator├│w do przewodu 2 na nastawniku jazdy s┬▒ analogiczne do obwodu stycznik├│w liniowych SL i wygl┬▒da to nast├¬puj┬▒co: z baterii, przez od┬│┬▒cznik no┬┐owy baterii ON, przew├│d 100, bezpiecznik 10A, przew├│d 118, cewka stycznika rozrz┬▒du SR, przew├│d 44, zamkni├¬te styki wy┬│┬▒cznika ci┬Ânieniowego rozrz┬▒du WCR, przew├│d 45, zamkni├¬te styki pomocnicze przeka┬╝nika zanikowo-napi├¬ciowego PZN, od┬│┬▒cznik no┬┐owy baterii ON, i do ZN (minus baterii) przez bezpiecznik 63A.
Po zamkniêciu siê stycznika rozrz±du SR, pr±d z baterii p³ynie z przewodu 118 na przewód 1, styki pomocnicze samoczynnego hamowania poci±gu SHP, styki pomocnicze nastawnika jazdy NK, bezpiecznik We, na przewód 2 (kabina A) lub 3 (kabina B), do nastawnika jazdy i od pierwszej pozycji nastawnika jazdy poprzez styki ³±czy siê z przewodem 13. Przewód 13 zasila równie¿ nastawnik bocznikowania. Na poszczególnych pozycjach jazdy przez styki na nastawniku jazdy przewód 13 zasila przewody od 15 do 26, którymi zasilane s± cewki styczników oporowych od SR1 do SR12, a po zasileniu cewek pr±d p³ynie do przewodu ZN.
Kolejno┬Â├Ž zasilania cewek i zamykania stycznik├│w patrz schemat wy┬┐ej

Bocznikowanie uzwojenia stojana silnik├│w trakcyjnych ma na celu os┬│abienie wzbudzenia stojana a tym samym zwi├¬kszenie pr├¬dko┬Âci obrotowej silnika trakcyjnego.
Bocznikowania mo┬┐na dokonywa├Ž tylko na pozycjach 16, 27 i 36, czyli na pozycjach jazdy bezoporowej uk┬│adu szeregowego, szeregowo-r├│wnoleg┬│ego i r├│wnoleg┬│ego. Na innych pozycjach nastawnika jazdy, nastawnik bocznikowania jest mechanicznie blokowany. Nastawnik bocznikowania ma 3 pozycje.
Na pozycji I przewód 13 zasila przewód 33, z którego zasilana jest cewka zaworu elektropneumatycznego, a zawór ten napêdza 4 styczniki SP1, SP2, SP3 i SP4.
Na pozycji II przewód 13 zasila przewód 32, z którego zasilana jest cewka zaworu elektropneumatycznego, a zawór ten napêdza 4 styczniki SP5, SP6, SP7 i SP8.
Na pozycji III przewód 13 zasila przewód 31, z którego zasilana jest cewka zaworu elektropneumatycznego, a zawór ten napêdza 4 styczniki SP9, SP10, SP11 i SP21.
Powrˇt do gˇry
Ogl▒da profil u┐ytkownika WyÂlij prywatn▒ wiadomoŠ
WyÂwietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BOCZNICE.EU Strona G│ˇwna -> Dzia┬│ techniczny Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie mo┐esz pisaŠ nowych tematˇw
Nie mo┐esz odpowiadaŠ w tematach
Nie mo┐esz zmieniaŠ swoich postˇw
Nie mo┐esz usuwaŠ swoich postˇw
Nie mo┐esz g│osowaŠ w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group